Ferie

Måske mest til familie og venners fornøjelse har jeg nu lagt en rejsebeskrivelse ud, i første omgang er vores tur til Norge i 2005 kommet med. Måske hvis tiden tillader det kommer der flere. God fornøjelse.

Norge 2005

Dag 1 Vi går om bord på færgen i Bergen havn.
Dag 2 Ålesund til Molde med en heldags tur i land.
Dag 3 Tronheim-Rørvik
Dag 4 Svartisen til Bodø
Dag 10 Polarcirklen - Rørvik
Dag 11 Tronheim - Kristiansund
Dag 12 Måløy - Bergen

Ferien år 2005 gik til Norge hvor vi havde en fantastisk tur med hurtigruten. Hurtigruten er en en stribe færger der udgår fra Bergen i syd og sejler til Kirkenes i nord og retur, året rundt.

Den kaldes verdens smukkeste sø rejse og det tager 11 dage at sejle frem og tilbage. På turen lægger færgen til i 34 havne. Vi havde booket 2 kahytter på Færgen Richard With med afgang 31August 2005 Kl. 18.00.

Vores kahytter ligger på dækket lige over det "røde" dæk. Vi ville egentlig gerne have været op på dækket ovenover, det viste sig at være godt at det ikke kunne lade sig gøre. Her går folk nemlig rundt og kan kigge lige ind i din kahyt. Vores kahytter lå her ved de røde mærker:

Det viste sig senere at var et perfekt sted. Når skibet lægger til kaj sættes gang broen til ud for det gule område på den modsatte side af skibet, det vil sige at vi havde ro om natten. Hvis vi ville i land kunne vi stort set gå lige ud af kahytten og ud til gang broen uden at skulle skifte etage, perfekt.

Dag 1. Vi går om bord på færgen i Bergen havn.

Vi er fløjet fra København Kl. 14.10 og ankommer til Bergen lufthavn Kl. 15.30. Vi bliver transporteret i bus direkte til Hurtigrutens terminal i Bergen havn.

31 August 2005 kort før vi går om bord.

Det er faktisk et pænt stort skib.

Nu er vi så på vej ud af Bergen.

Her står mine forældre på bag dækket og udsigten er ind over Bergen.

Her er udsigten ud af fjorden. Nu er mørket ved at komme og vi skal op i restauranten og spise. Der er fuld forplejning med i billetprisen, når man er på rundrejse. Pas på, det er et overdådigt udvalg og man kan nemt komme til at tage et par kilo på på den her tur.

Her er et "nærbillede" af Norge omkring Bergen. Vi er på vej nordpå.

-----------------------Til Toppen-----------------------

Dag 2. Åelsund til Molde med en heldags tur i land.

Tidligt på morgenen anløber vi kajen i Ålesund. Det er et kort stop og hurtigt videre.

Kort efter Ålesund, går færgen ind i verdens smukkeste fjord; Geiranger fjorden.

Her ses hvor Geiranger fjorden ligger.

Det første vandfald, imponerende!

Her har vi så det berømte vandfald kaldet "De syv søstre" og ja tæl bare efter.

Da vi kommer helt ind i bunden af Geiranger fjorden kl. 13.15, ligger der en mindre båd og venter på os. Det er den til venstre på billedet. Vi skal i land og færgen skal sejle videre til næste havn. Vi har købt en udflugtstur i land fra Geiranger til Molde, det er en heldags tur og vi mødes med færgen igen i aften i Molde.

Vi er netop gået om bord på den lille båd der skal tage os i land og ser tilbage på at Richard With sejler videre.

I land ventede en bus og vi kravlede op af ørnevejen til toppen hvor vi gør vores første foto stop, her er udsigten fra toppen ud over fjorden.

Her er udsigten ud af Geiranger fjorden, færgen Richard With har lige rundet hjørnet ved de syv søstre.

Samme sted sammensat af mange billeder i panorama. Her kan man næsten se om hjørnet.

Norge er et land der er plaget af dyr, man ser dem ikke normalt. Men ind imellem er der et der er uheldig at blive fanget af sollyset og så går det galt. Det ses på dette billede:

Trolde bliver nemlig til sten hvis de bliver fanget af sollyset. Vi skal senere se flere eksempler på uheldige trolde. Vi kører videre til vi kommer til en lille færge der skal fragte os over Eisdalsfjorden til Valldal, en 12 minutters sejlads.

På vej ud af Eisdal fangende jeg lige min far på et ben.

Udsigten er intet mindre end imponerende for lavlændinge som os danskere.

Vel ovre på den anden side kører vi videre til vi midt i Valldalen kommer til Guldbrands kløften, et
imponerende skue. Vi lader lige billederne tale for sig selv:

Vi kører så op af trollstigen, der venter kaffe og kage.

Nu skulle vi så ned af bjerget af den smalleste vej hvor bussen måtte snegle sig rundt i hårnålesvingene. Vi stoppede 2 gange undervejs for at vi kunne komme til at fotografere

Uha da hvor er der langt ned og sidder man bagest i bussen er man ude over kanten flere gange undervejs.

Vel nede kørte vi gennem Åndalnes og rundt om Isfjorden og op til Åfarnes, hvor vi igen skulle med en lille færge over til Sølsnes. Derfra gik turen til Molde hvor vi skulle spise aftensmad på byens flotte Rica Seilet Hotel.

Rica Seilet Hotel i Molde

Vi blev anbefalet at tage en tur til 15ende etage for at nyde udsigten over fjorden. Sikke en udsigt. Vi fik en god middag og så gik turen hjem til færgen. Vi stod og så på da trosserne blev sluppet kl. 22.00 præcis, de ka' det der med presisjon. Men stave det ka' de ik' de nordmænd.

-----------------------Til Toppen-----------------------

Dag 3 Tronheim - Rørvik

Vi vågnede til regnvejr, ikke meget men dog alligevel regn. Vi stod tidligt op da turen rundt i Tronheim startede kl 9.00.

Mens vi spiste morgen mad anløb skibet Tronheim.

Vi kørte direkte ind til Nidaroskatedralen. Den nordligste katedral i verden. Flot kirke, stor.

Nidaroskatedralen.

Derefter kørte vi igennem byen, så de flotte gamle lager bygninger langs floden, de er i dag indrettet til boliger, forretninger osv. Jeg har ingen billeder, det er svært at få ordentlige billeder igennem vinduerne i bussen i gråvejr.

Næste stop var Ringve museum, Peter Wessel Tordenskiolds barndoms hjem, her havde en russisk dame samlet alverdens musikinstrumenter og rundvisningen blev foretaget af musik studerende, så fik vi smagsprøver på både sang og musik fra de forskellige tider. I laden var der udstilling af en masse musik instrumenter, lige til sidst var der et orgel magen til det første jeg købte da jeg var 20 år. Skræmmende tanke at ens ting allerede er kommet på museum. Museets hjemmeside: http://www.ringve.com/

Vi var tilbage på skibet kl.12.00 og det lagde umiddelbart fra kaj og vi gik til en tiltrængt frokost. Eftermiddagen blev brugt til at dase og læse lidt i en god bog. Ved 4 tiden kom vi forbi Stokksund, her kan man se at gode navigations evner er et must her i disse smalle stræder.

Der var ikke mange meter på hver side af skibet.

Endnu et kort, så er det lettere at se hvor Stokksund er. Den stiplede linie angiver færgens rute, det lille stykke vej tog altså ca. 4 timer.

--o--

Dag 4 Svartisen til Bodø

Vi stod tidligt op og jeg nåede lige at få et par gode billeder af de lokale beboere. En Fiske hejre og måger.

Jeg er ikke ornitolog, men dette er vistnok en hav ørn, et sjælden syn da de er ret menneske sky. Ved denne lejlighed lærte jeg også hvor svært der er at fotografere dyr i naturen. Man skal saftsusemig være hurtig på aftrækkeren.

Vi gik om bord på en mindre båd kl. 8.30 og sejlede ind til Svartisen, det tog 5 kvarter at komme helt ind til foden af Norges næst største is bræ.

Nogle tog bussen og andre gik den lille kilometer fra båden til Svartisen. Jeg gik og fik lige et billede af vores lille båd.

Her er så det syn vi kom for at få, Norges næst største is bræ; Svartisen, den var nærmest blå. Vi kom ikke tættere, der var ingen både på søen. Hen kunne vi så tage billeder og få lidt kaffe inden turen gik tilbage til den modsatte side af Hollands fjorden. Vi kørte videre og så en masse flotte bjerge og kløfter til vi kom op til Saltstraumen, verdens stærkeste mal strøm. Et mekka for fritids-fiskere. Drenge og piger.

Herfra kørte vi videre indlands for til sidst at ende turen i Bodø, hvor vi igen gik om bord på Hurtigruten.Kl 14.45.

På kortet kan man se at Svartisen ligger lige på den anden side af polarcirklen, og hvad er det lige polarcirklen er for noget? Joh, definitionen på polarcirkel grænsen er der hvor solen forsvinder under horisonten kontinuert i en periode på mindst 24 timer og en periode hvor den kontinuert er over horisonten på mindst 24 timer. Hvis der er nogle der lige har lyst til at regne på sagen er der mere forklaring her: http://mathworld.wolfram.com/PolarCircle.html
Saltraumen ligger lige til højre for Bodø og på kortet er det meget tydeligt at se hvor smalt dette stræde er. Det er årsagen til at strømmen er så stærk at vandet nogle steder er højere ude på midten. Dette sker når der er forhindringer undersøisk og vandet derfor presses opad. Den kraftige strøm hvirvler en masse plankton og anden næring op og det er årsagen til at der her er så utroligt godt at fiske. Det skal lige siges at da jeg tog billederne var der ikke meget vind, se pigens hår. Alligevel er der tydeligt at se at der er meget gang i vandet.

Dag 5 Harstad-Tromsø-Skjervøy

Indsejlingen til Tromsø, klokken er 14.30.

På 5te dagen anløb vi Tromsø. Turen rundt i byen gik over broen til byens forholdsvis nye kirke på den anden side.

Kirken indvendig i begge retninger. Lidt anderledes form.

Her har jeg sammensat et panorama over udsigten udenfor kirken.

Torvet i Tromsø

Vi kørte lidt rundt i byen og turen sluttede på "Polaria" et hav dyrs zoo. Her havde de et meget stort akvarie med sæler og en del mindre med fisk af alle slags også kæmpe krabber (Kingcraps). De var imponerende over 1 meter store.

Se lige denne krabat. Du kan se en smagsprøve ved at afspille videoen. Kør musen ind over billedet så kommer kontrol panelet frem.

Det var en kort sightseeing tur i Tromsø, kun et par timer om eftermiddagen og så går færgen igen nord over mod Skjervøj som er næste stop.

Dag 6 Havøysund - Mehamn

Vi passerede Hammerfest i nat og er nu kommet så langt mod nord at der ikke længere vokser træer.

Det regnede lidt da vi anløber Honnigsvåg Kl. 11.45. Der bliver lige lidt tid til en tur i land.

Det var holdt op med at regne da vi er på vej ud på kajen. Vi går op af vejen og til venstre ligger det lokale museum lige ved siden af turist bureauet.

Det lugtede grimt, de havde et stativ med luft tørrede fisk, midt i lokalet. Føj for en .....

På vejen tilbage fandt jeg endelig en norsk uld trøje jeg kunne lide i turist bureauet. Jeg måtte punge ud med 1200 Danske Kr. Vi gik videre ned at hovedgaden, der var utroligt mange mennesker her mandag ved middags tid. Aktiv lille by.

Da vi kom tilbage til skibet havde et russisk militær team stillet op til sang og dans, det gjorde de helt godt. Vistnok lidt propaganda i forbindelse med en stor Nato øvelse der havde været i området et par dage tidligere. Du kan jo selv høre en smagsprøve ved at afspille videoen. Kør musen ind over billedet så kommer kontrol panelet frem.

Næste stop er Krøllefjord, kl 17:15, afgang igen 17:45

Dag 7 Vadsø-Kirkenes-Berlevåg

I nat kom vi så endelig ud i Barentshavet. Det gyngende godt nok en del, men vi sov godt alligevel. Vi er vågnet til et herre flot vejr.

Kurs mod Kirkenes.

Kirkenes ret forude.

Kl. 10 anløber skibet Kirkenes. Vi var stået tidligt op da vi havde købt en halvdags tur i land. Vi skal til den russiske grænse.

Vi er nået frem til den russiske grænse. Den går her lige midt i floden. Broen vi lige er kørt over er stadig mineret, lige klar til at blive sprængt i luften. Just in case, selvfølgelig.

Den russiske grænse post ses i baggrunden. Min mor har en pose i hånden. Ja der var gudskelov en souvenir butik.

Næste stop var et nedlagt jernmalm brud. Her ved indgangen ser man lidt gammelt værktøj, de har glemt. Læg mærke til størrelsen på trillebøren.

Her det imponerende hul i jorden, de har efterladt. Du kan zoome i billedet med knapperne foroven.

På vejen tilbage til Kirkenes så vi et ret specielt læskur. Sikke nogen bisser den har. Det er skovlen fra en Mega gravko.

Sidste stop er et udsigt punkt oppe over Kirkenes by. Færgen kan ses i midten af billedet. Afgang 12:45.

Her lige et oversigtskort over området i nord Norge.

Ved 16 tiden anløb vi Vardø, Færgen lagde til ved (9) og der var lige tid til at se en gammelt borg (4), med 4 soldater.

Der var dog ingen hjemme på Vardøhus fæstning, da vi kom. På øen findes iøvrigt både et "Himmelbjerg" og et "Skagen", efter tiden under dansk flag.

Kommandørens bolig er den gule bygning. Vadøhus fæstning blev bygget 1734-1738.

Dag 8 Havøysund - Nord kap - Skjervøy

Honningsvåg på vej til Nord kap

Vi havde bestilt en heldags tur til Nord kap, det betød at vi skulle op ukristeligt tidligt. Billedet er taget Kl. 5.49 og da er vi allerede godt undervejs. Vejret viser sig fra sin bedste side, vi håber at det fortsætter når vi kommer frem.

Imponerende landskab.

Vi var ved Nord kap ved syvtiden og morgen maden ventede på os i restauranten. Straks efter gik vi ud til globussen og da vi var den eneste bus der var kommet så tidligt, havde vi det hele for os selv. Herfra er der kun 2080 Km til Nordpolen.

Det var lidt kølig og det blæste en del.

Flot udsigt. Ingen læ, det må være barskt om vinteren.

En samisk familie havde åbent i butikken, hvis man ringede i forvejen så sent på året.

Smukt er det da på Porsanger-halvøya.

Der er ufattelig mange broer og tunneler i Norge. Her er det en tunnel der ikke er ret gammel. Der løber vand ned af væggene i tunnelen og det siges, at det er en troldkvinde, der græder fordi hun savner sin kæreste. Han var lige en tur ovre på den anden side af vandet efter blomster til hende, da han blev fanget af solen. Han sidder nede i vandkanten som forstenet. Kan du se ham?

Ja, det er sne der er på toppen. Det er næsten havblik, færgen nærmest svæver forbi landskabet.

Vi hænger ud i baren på øverste dæk, efter en lang dag. Vi nyder solnedgangen:

Næsten skyfrit.

Mens vi sad i baren kom et af de nordgående skibe forbi og jeg nåede lige akkurat at fange det med kameraet, desværre var blitz'en slået til. Det er dog et sjovt billede alligevel.

Dag 9 Harstad - Trollfjorden - Lofoten - Stamsund

Vi anløber Harstad tidligt på morgenen og vi er oppe og har spist morgenmad inden vi kommer så langt. Vi skal i land og en tur sortland. Her ses Harstad fra toppen af byen.

Første stop er Troendes historiske center hvor man kan komme en tur igennem tiden fra vikingetiden til nutiden i lugt og lyd. De havde selvfølgelig også en masse effekter, som f.ek s. en gammel BMW motorcykel fra 2nden verdenskrig og en tidlig dykker dragt med tilhørende ilt apparat.

Landskabet på Hinnøya.

På vej fra Hinnøya til Sortland havde de så en lille gimmick. Bussen gør hold på broen mellem de to øer og samtidigt sejler vores færge lige under os og giver os et trut i hornet til hilsen. Sikke et drøn.

Vi går om bord igen 11.30 i Stokmarknes.

Lige efter frokost annoncerer skibets rejseleder at skibet vil sejle ind i Trollfjorden ved 15 tiden såfremt vejret tillader det. Ja hurra endnu en fjord med bjerge, jeg er træt og går op for at tage en lur. Sover selvfølgeligt trygt da jeg biler purret op lidt før vi er på vej ind til trollfjorden. Jeg gider egentlig ikke, men står op alligevel for at få et par billeder.

Her er så indsejlingen til Trollfjorden. Den ligger midt på Austvågøya, øst siden. Den ser meget smal ud, vi sejler ind alligevel. Øh, har han tænkt sig at bakke ud ? Nå, vi må håbe han ved hvad han gør.

Helt ind i Trollfjorden, viser det sig at der er plads til at vende rundt, hvis man lige har styr på navigationen. Intet under at de kun går her ind når det er stille vejr.

På vej ud løber jeg lige og tager et billede fra hver side så man kan se at der ikke er plads til de store sving, tungen lige i munden, tak.

Den lille båd for individuelle rejsende morede sig med at sejle i vores kølvand.

Så er vi ude igen, farvel til Trollfjorden. Imponerende alligevel.

Selv med skyer er udsigten flot, måske netop på grund af skyerne. Vi er på vej mod Svolvær.

Dag 10 Polarcirklen - Rørvik

Vi passerede Bodø i nat og sejler mellem alle øerne i Vøringbassenget, flot er det. Vi er snart ved at passere Polarcirklen igen.

På hjem turen kan vi se at polarcirklen er markeret i landskabet med en stor globus. Vi passerer forbi ved halv 9 tiden. Så vidt jeg kan se på kortet hedder øen Hestmannøy.

Ved 11 tiden anløber vi den første havn; Nesna.

Vi skal ikke på udflugt i dag så tiden fordrives med at læse bøger, gå en tur på dækket og den tilbagevendende sport, se aktiviteten på havne kajen. Hurtigruten er næsten den eneste transport vej mellem Syd Norge og Nord Norge. Det er sjov at se lænestole, snescootere og alt muligt grej blive kørt til og fra borde. På billedet kan man se to biler der venter på at komme om bord. Man kan sagtens f. eks købe en tur fra Bergen til Kirkenes og så køre i sin egen bil tilbage.

Udsigten kan stadig imponere.

Omkring kl. 12.30 anløber vi Sandnesjøen, en lidt større by med 13.000 indbyggere.

Andre steder er indbygger tallet noget mindre, og der er meget langt hjem fra værtshuset lørdag aften.

Her en lille ø der nærmest virker overbefolket, heroppe.

Henad 4 tiden kommer vi til Brønnøysund.

Torghatten ved Brønnøysund.

Dag 11 Tronheim - Kristiansund

Vi er tilbage i Tronheim ved otte tiden. Vi var her på dag 3, så vi sætter os roligt i restauranten og spiser morgen mad. Vi afgår igen kl.10.00.

Vejret viser sig igen fra sin bedste side.

Jo, de har mere plads i Norge.

De har dog også forstået det der med at bo med udsigt til vandet og så have alle de fornødne faciliteter ved hånden. Her er vi Molde ved 21 tiden.

Dag 12 Måløy - Bergen

Vi anløber Flor kl. 7.45 om morgenen på den sidste dag, det er igen et hurtigt stop afgang igen 8.15. Det var så det sidste stop på turen, nu går det i direkte linie til Bergen hvor vi skal anløbe Kl. 14.30.

Vejret er som der plejer at være på disse kanter, overskyet .

De allerbedste øer vi passerer på turens sidste dag.

Vi nærmer og indsejlingen til Bergen og afslutningen på en fantastisk ferie.

Vi anløb Bergen Kl. 14.30 og i land venter bussen der skal køre os til lufthavnen. Flyet afgår til Oslo Kl. 17.40 og vi er i Oslo Kl. 18.30 Flyet til København afgår Kl 19.20 og vi landede i København Kl. 20.30.

Det har været 12 dage vi sikkert aldrig glemmer, det var alle pengene værd. Nu vi taler om penge, det er bestemt ikke den billigste rejse vi har foretaget. Rejsen i sig selv er dyr, hertil kommer så alt det løse. Man skal huske at regne med at tage på så mange ture i land som muligt, det bliver for kedeligt "bare" at sidde på dæk og kigge ud i 12 dage. Turene i land varierer i pris fra 200 NK. til 900 Kr. for en heldags tur, alt inklusive. Udflugterne er vel tilrettelagte og det klapper bare. Udflugterne er beskrevet i detaljer på hurtigrutens hjemmeside. Typisk er der så mange ture at vælge imellem at man ikke kan nå dem alle. Der er en rejseleder om bord der kan vejlede osv. Man skal selv betale for drikkevarer om bord, en Øl koster typisk 50 Nkr. og en flaske vin runder nemt 400 Nkr. Betaling om bord kan foregå via et kredit kort på dit kahyt nr. og sidste aften får du så en udskrift af dit totale forbrug og beløbet trækkes på dit dan kort, det fungerede perfekt. Man spiser utrolig godt om bord, forvent at tage nogle kilo på. Husk også at tage en god bog med eller to, der er masser af tid til at læse. Sidste gode råd herfra skal være; Hvis du ser noget du kunne tænke dig at købe, tøj eller lignende, så gør det med det samme. Vent ikke, det er ikke sikkert at du ser samme ting igen.

Hvis du nu har fået mod på selv at tage en tur med Hurtigruten er der mere information at hente her:

www.hurtigruten. no Hurtigrutens egen hjemmeside
www.kuoni.dk Vi rejste med Kuoni, det har vi ikke fortrudt.